Koeajossa endurokisapyörä – Giant Reign Advanced Pro 0
Reign – Giantin enduro-ohjus
Giant on polkupyörämaailman hiljainen jättiläinen ja sen mallisto on erittäin laaja. Reign on täysjoustomaastopyörien malliston pystyvimmästä päästä ja jos tuntuu siltä, ettei Reign riitä, niin seuraavaksi on mentävä alamäkipyörä Gloryyn. Maltillisempaan suuntaan mallistosta löytyy trailpyöristä Trance ja Stance. Jätetään täysin trikoomiesten vaihtoehdot tällä erää Giantin sivuilta tutkittavaksi.
Reign on sikäli mielenkiintoinen osoitus siitä, missä tällaisissa pyörissä nykypäivänä mennään ja Giant tarjoaakin mallia jopa tuplakruunukeulalla lisäten Reignin perään merkinnän SX. Valmistaja uskoo siis pyörän pystyvän moneen.
Valmistajan mukaan Reign on tehty kuiturunkoon, joka on vahva, kestävä ja nopea. Siinä on entistä enemmän mahdollisuuksia säätää kilpapyörä juuri sellaiseksi kuin itse haluat. Mainoslauseelle on katetta, koska pyörä tuntuu ensipolkaisusta alkaen siltä, että nyt on kevyt ja kiihtyvä kisapyörä alla.
Reign on tehty täysin uusiksi kaudelle 2023 ja seuraavaksi pureudutaan siihen miten se on varusteltu lippulaivamalliksi ja millainen se on ajaa.
Rungosta löytyy säädettävyyttä
Reign päivittyi valmistajan mukaan täysin kaudelle 2023. Perinteisten mainoslauseiden lisäksi tähän sukupolveen on lisätty säädettävyyttä, mikä on tämän tyyppiseen pyörään tervetullut parannus. Kaikkien miellyttäminen jokaiseen maastoon on vaativaa ja rungon säätömahdollisuudet antavat kuskille mahdollisuuksia tehdä pyörästä mieluisamman. Flip chip mahdollistaa ohjauskulman muuttamisen kolmen vaihtoehdon, 63,5º, 63,9º ja 64,2º välillä. Vastaavasti satulakulman luvut ovat 78,3°, 78,7°, ja 79º. Näiden yhteisvaikutuksena keskiön pudotus vaihtelee 35, 30 tai 25 mm:n luvuissa M-koossa.
Reach on L-kokoisessa pyörässä keskimmäisellä asetuksella 480 mm, jota voidaan pitää aika keskimääräisenä lukuna nykypyörissä. Vastaavasti takahaarukan mitta pysyttelee maltillisesti reachia lyhyemmissä lukemissa ollen 443 mm kaikissa pyörän kokovaihtoehdoissa keskimmäisessä geometrian asetuksessa.
Taakse saat valita joko 29″ tai 27,5″ takakiekon, koska runko selviytyy molemmista vaihtoehdoista. Paketista tulee kuitenkin täysin 29″ kiekoilla varustettu pyörä.
Giantin alustaratkaisua kutsutaan Maestroksi ja sen jatkeena työskentelee trunnion-kiinnityksellä oleva iskari. Viimeisimmässä päivityksessä iskupituus on kasvanut 62,5 mm:n mittaan aikaisemmasta 60 mm:stä. Rungossa on Kuraläpän termein patonkilaatikko, johon voi laittaa esineitä. Tässä tapauksessa laatikko mahdollistanee näppärän sämpylän tai jonkin muun vähän pienemmän matkakumppanin mukaan ottamisen. Rungon luukku aukeaa juomapullotelineen kiinnityskohdasta ja luukun alta löytyy pussi tarvikkeiden hiljaiseen säilyttämiseen rungon sisällä.
Rungon osalta kannattaa perehtyä geometriataulukkoon, mutta on myös vahvasti suositeltavaa kokeilla pyörää ennen ostopäätöstä, jos se vain on mahdollista.
Advanced Pro 0 tarjoaa herkkuspeksit
Tätä pyörää oli todella kiva päästä kokeilemaan, koska speksien puolesta mallinimen numero 0 paljastaa siinä olevan asiat varsin kohdallaan. Vain parasta mitä toivoa sopii.
Rungosta tarinoitiin jo, mutta siihen oli myös laitettu kiinni varsin kiinnostavat osat. Voimansiirtona toimii vanhemman mallin X01 AXS, joka varsinkin pakasta vedettynä toimii kuin unelma. Akunkin kykenin lataamaan. Shimano-miehen mieltä hiveli Giantin speksaajan halu sekoittaa valmistajien osia ja jarruiksi oli valittu Shimanon XTR 9120 -jarrut kerrankin levyillä, jotka riittävät jo suoraan kaupasta. Pyörässä on vakiona edessä 220 mm:n ja takana 200 mm:n levyt. Alustaksi tähän versioon on valittu Fox 38 Factory 170 mm:n joustomatkalla ja iskariksi Fox DHX2 Factory kierrejousella – ajaa ne noillakin, sanoisin. Hissitolppa on TranzX:n valmistama ja siitä jäi lyhyessä testissä kokeilematta säädettävän tolpan mahdollisuudet juuri itselle. Renkaat olivat Maxxiksen valikoimasta ja tutut Assegai ja DHR II. Eturenkaaksi oli valittu EXO+ -versio ja taakse DD-versio, joten edes niitä ei tämän pyörän kanssa olisi pakko alkaa ensimmäisenä vaihtamaan. Ohjaamo on tehty Giantin omilla osilla. Osat ovat kevyitä, mutta muuten en näiden osalta ota jyrkkää kantaa. Koeajossa olevan pyörän tankoa ei tohdi omille mitoille katkoa.
Osavalinnat ovat siis tässä pyörässä äärimmäisen vakuuttavat ja pakko on myöntää, että kyllä hyvistä osista rakennetulla pyörällä on ilo ajaa ja kokonaisuus toimii. Tämän osien ylistyksen lisäksi on mainittava minun mielestäni koko pyörän sydän, eli kiekot. Alumiinisiin kiekkoihin tottuneelle oli lähes järkytys miten iso ero ja miten mahtavalta tuntuu tällaisessa pyörässä laadukkaat kuitukiekot. Valinta on Giantin tonttupajalla osunut Zipp 3Zero Moto -kiekkoihin, joihin oli lisäksi asennettu SRAM:n tuoteperheestä TyreWiz-anturit pitämään huolta huolettomasta pyöräilijästä, ettei paineet pääse livahtamaan laatukiekkojen kanssa turhan alhaisiksi. En väitä etteikö tämän pyörän kanssa olisi tullut hiki, mutta kyllä Zipp oli tästä koeajosta se joka jäi yksittäisenä osana eniten mieleen.
Menköön speksien kategoriaan myös maininta siitä, että katso nyt tuota maalausta. En yleensä innostu pyörien väristä, mutta tässä on värit mieleeni mattapinnan ja upean värin yhdistelmänä. Myönnetään, että istuin sateen jälkeen lenkillä kalliolle ilta-aurigossa ja tuuppasin someen intoilun tästä yksityiskohdasta.
Reign ja minä
Giant Reign on ehdottomasti kisaisen tuntuinen enduropyörä. Reign on omaan pyörähistoriaan verrattuna aivan äärimmäisen kevyen ja herkän tuntuinen pyörä, jossa alusta tuntui kuitenkin pahimpaankin louhikkoon varsin pystyvältä. Kevyellä pyörällä oli ilo ajella ylämäkeen, mutta varsin hyvin tasapainossa olevana sillä oli mukava taitella Etelä-Suomen keväisessä metsämaastossa, eli loputtomien keppien keskellä mutaisia polkuja. Keventäminen onnistuu näppärästi molemmista päistä ja pyörä nousee helposti esteiden yli. Toki omaan edelliseen luomuenduroon, Polen Stamina 180:een verrattuna rajat tulevat varmasti vastaan suoria linjoja alas paukuttaessa hieman nopeammin, mutta ei näissä taida oikeasti voida saada ihan kaikkea yhteen pyörään.
Kiekot mainittiinkin jo edellisessä osiossa, mutta tämä koeajo kävi todennäköisesti itselleni kalliiksi, kun pääsin kunnolla hyvän kiekon makuun. Katsokaa nyt miten kauniit…
Reign on Giantin tapaan varsin keskitien kulkija eikä sillä ole tarkoituskaan hakea äärimmäisiä uusimpia trendejä. Kokonaisuus on maltillinen ja se tuntuu hyvältä ajatukselta kisapyörään, jolla halutaan päästä kohtuudella ylös ja kisakuskin osatessa viedä sitä, on ratkaisu varsin hyvä.
Todella hyvillä osilla speksatun pyörän ajaminen ei luonnollisesti jättänyt kylmäksi ja koska itse ajattelen, tai siis ajattelin ennen tätä kiekkokokemusta, että pyörässä on omaan ajoon sopivan rungon lisäksi olennaista alusta ja jarrut renkaiden ollessa vaihtuvaa tavaraa, oltiin tässä kokoonpanossa osuttu kohdalleen ja etenkin jarruja kiitän. Olen toki ajanut pääasiassa vain Shimanon jarruilla ja aika tuttu tuote oli alla, mutta harvoin pääsee ns. paketista otetulla pyörällä ajamaan noin hyvillä jarruilla.
Yhteenveto
Mikäli et ole aikaisemmin tutustunut Giantin pyöriin vaihtoehtona, on varmasti järkevää viimeistään nyt tehdä niin. Pyöräalan jätti tekee monen muun merkin pyörät alihankintana ja pitkän kokemuksen voima näkyy tuotteissa, joten mikset harkitsisi Giantin pyörää ihan yrityksen omasta mallistosta. Vakuuttavaa laatua ja hyviä osavalintoja hintavertailunkin jälkeen. Suosittelen kokeilemaan ja innostumaan.
Giant Reign on ehdottomasti endurohenkisen pyöräilijän kilpapyörä, jolla on tarkoitus jaksaa ajaa ylös ja mennä alamäkipainotteisesti kovaa. Jos oikeasti etsit jotain muuta suurimpaan osaan ajostasi, kannattaa katsella malliston muita vaihtoehtoja. Jos enduropyörä on kiikarissa, suosittelen ehdottomasti tutustumaan Giantin tarjontaan ja katsomaan mitä tältä merkiltä löytyy sinun ajoosi.
Aikaisempaa Reigniä on luonnehdittu enemmän freeride-pyöräksi, mutta tämä versio ei jätä epäselväksi sitä, etteikö pyörää olisi tehty puhdasveriseksi endurokilpuriksi.
Hyviä ratkaisuja ja hyvä pyörä, mutta aina on jotain kehitettävää. Iskarin kiinnitys trunnion-kiinnityksellä jakaa varmasti mielipiteitä korjaamoilla, mutta kyllä se meinasi minutkin saada hieman pahalle päälle, kun illan hämärissä kalastelin erilaisia holkkeja rungon painaumista vaihdettuani ohimennen jousta.
Tiivistetään tämä koeajo vaikka siten, että minulla ei ollut juuri nyt omaa luomuenskaa arjen kiireen keskellä, mutta tämän koeajon aikana muistin taas miksi näitä pyöriä on olemassa ja omaan vajaan ilmestyi sellainen ennen tämän koeajopyörän palautusta. Kiitos Giant 🙂
Lisätietoja: Giant
Kirjoittanut:
Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.