Gravel-pyörä GT Grade Carbon X Kuraläpän testissä
Grade on perinteikkään pyörämerkin GT:n näkemys siitä, millaisen nykyaikaisen gravel-pyörän kuuluu olla. Grade on gravel-pyörien valtavirrasta melko selkeästi poikkeava pyörä ja näin voi erityisesti sanoa meillä testissä olleesta X-versiosta. Kuten ehkä jo artikkelikuvasta voi huomata, on Grade X melko maastopyörämäinen kapistus gravel-pyöräksi.
Osavalinnat
Grade X on varustettu gravel-pyörissä vielä melko harvinaisella, mutta kenties hiljalleen yleistyvällä joustokeulalla. Pyörässä on ehkä markkinoiden yleisin gravel-pyörien keula, eli RockShox Rudy XPLR. GT on valinnut tähän pyörään keulan joustomatkaksi 40 mm, mikä tuntuu istuvan pyörän muihin osavalintoihin ja olemukseen erinomaisesti. Joustokeulan lisäksi pyörässä on myös hissitolppa. Nämä kaksi osavalintaa itsessään kertovat jo melko selvästi minkälaisesta gravel-pyörästä tässä on kyse. Ollaan siis gravel-pyörien spektrin maastokelpoisemmassa päässä. Hissitolpaksi Grade X:ään on valikoitu TranzX Dropper 50-70 mm:n säätövaralla (S/M 50mm, L/XL 70mm).
Voimansiirroksi pyörään on valikoitunut Sram Apex 1×11 -osasarja, joka hoitaa tehtävänsä aivan riittävällä tarkkuudella ja napakkuudella. Kiinnostava poikkeus voimansiirrossa ovat kammet, jotka ovat uudemmasta 12-vaihteisesta Rival-osasarjasta. Tämän tyyppisiä osavalintoja voi silloin tällöin nähdä pyörävalmistajilla ja yleensä syy löytyy osavalmistajien tarjoamista määräalennuksista. Voi tulla halvemmaksi ostaa isomman määrän pelkkiä Rival-kampia, kuin pienemmät määrät Rival- ja Apex-sarjan kampia, vaikka Rival onkin arvokkaampi osasarja, kuin Apex.
Tanko ja stemmi ovat GT:n omaa brändiä ja satulaksi pyörään on valikoitu WTB Silverado SL Fusion. Stemmin pituus on vain 60 mm, mikä on gravel-pyörään poikkeuksellisen lyhyt. Kiekoissa on edullisemman pään Formulan navat kohtuullisen laadukkailla WTB ST Light i23 TCS 2.0 -vannekehillä, jotka ovat tubeless ready. Lisäksi pyörä on varusteltu WTB:n 42 mm leveillä Resolute TCS Light -renkailla, jotka myös ovat tubeless ready. Renkaiden kuvio on ehkä hieman keskimääräistä gravel-rengasta karkeampi, mikä sopii erinomaisesti tämän tyyliseen gravel-pyörään. Pientä miinusta annettakoon epämääräisestä ja sekavasta vaijerien ja letkujen viennistä. Moni gravel-pyörä on nykyään varustettu huomattavasti virtaviivaisemmalla ratkaisulla tämän suhteen.
Geometria
Jos osavalinnat ovat maastopyörämäisiä, niin sitä löytyy myös geometriasta. Satulaputken kulma on 73 astetta, mikä on melko tavallinen lukema gravelissa. Ohjauskulma on kuitenkin 70 astetta, mikä on pari-kolme astetta tavallista loivempi. Endurokuskille luku saattaa kuulostaa lähes pystysuoralta. Ohjauskulma tuntuu kuitenkin loivemmalta, kuin mitä nykyaikaisten maastopyörien geometriataulukoita katseltuaan saattaisi luulla. Reach-mitta on L-koossa 425 mm, mikä on parikymmentä milliä enemmän, kuin monissa muissa gravel-pyörissä. Geometria ei ole millään osa-alueella äärimmäinen, mutta hieman keskivertoa pidempi reach ja loivempi ohjauskulma toimivat hyvin yhdessä lyhyemmän stemmin kanssa.
Ajotuntuma
Tässä osiossa on aluksi kehuttava rungon mukavuutta. GT:n maastopyöristä jo vuosikymmenien ajalta tuttu ”triple triangle” eli kolmen kolmion rakenne ei ole pelkästään kikkailua ulkonäön kanssa. Muotoiluratkaisu mahdollistaa pidemmät ja siten enemmän joustavat takahaarukan yläputket. GT:n mukaan rungon takapäähän onkin saatu jopa 30 mm joustomatkaa hiilikuidun ominaisuuksien avulla ilman nivelpisteitä tai liukuputkia. Rungon tarjoaman jouston huomaa myös käytännössä, sillä meno on tällä pyörällä huomattavasti keskimääräistä gravel-pyörää mukavampaa. Satulaputki ei kuitenkaan missään vaiheessa tunnu notkuvalta, vaan iskut ja värinä vain suodattuvat pois huomaamattomasti. Rungon mukavuus on selvästi yksi pyörän positiivisimmista yllätyksistä!
Ennen ensimmäistä lenkkiä ilmassa oli hieman skeptisyyttä joustokeulaa kohtaan. Ennakkoluulot osoittautuivat kuitenkin nopeasti virheellisiksi ja RockShox Rudy toimiikin yllättävän vakaasti ja ennustettavasti. Joustokeula ei notku turhia ja putkelta vääntäessä se keinuu vain muutaman millin häiritsemättä ajoa juuri lainkaan. Isommat iskut kohdatessaan keula joustaa hienosti terävimmän kärjen pois säilyttäen hyvän ohjaustuntuman. 40 mm:n joustomatka edessä tuo selvästi lisää mukavuutta hyvin epätasaisella alustalla ajaessa verrattuna jäykkään keulaan. Pyörällä ajaakin yllättävän hyvin myös teknisempiä juurakkopolkuja, vaikka se ei useimpien mielestä olekaan aivan nautinnollisin ajopaikka gravel-pyörälle. Vauhti ei ole aivan samaa luokkaa kuin maastopyörällä, mutta GT Grade etenee silti sujuvasti esim. lyhyemmät polkusiirtymät pyöräilyseikkailun varrella. Monelta osin pyörä käyttäytyy melkein kuin jäykkäperäinen maastopyörä.
L-kokoisen testipyörän 70 mm:n säätövaralla varustettu hissitolppa tarjosi hieman lisävakautta ja turvallisuuden tunnetta vauhdikkaisiin alamäkiin tasaisemmilla alustoilla. Teknisemmälle polulle mennessä säätövara tuntui kuitenkin lähes poikkeuksetta turhan lyhyeltä (ainakin vähintään 150 mm:n tolppiin tottuneelle). Ilmankin hissitolppaa pärjäisi lähes kaikesta tällä pyörällä oikein hyvin. Mutta silloin, kun hissitolppaa oikeasti tarvitsee, olisi 100-125 mm täysin perusteltu säätövara tämän kategorian pyörään.
GT Grade X ei ole läheskään yhtä vauhdikas kuin monet virtaviivaisemmat gravel-pyörät. Tätä pyörää ei ole tarkoitettu kovavauhtiseen etenemiseen puoliksi asfaltilla ja puoliksi sileimmillä sorateillä, vaan huomattavasti monipuolisempaan, seikkailuhenkisempään ja rennompaan ajoon. Kohtalaisen pysty ajoasento tekee tuntumasta letkeämmän aerodynamiikan kustannuksella.
Yhteenveto
Päällimmäisenä GT Grade X:stä jää mieleen poikkeuksellinen mukavuus. Sen lisäksi pyörä on varsin monipuolinen. Sillä pärjää lyhemmillä polkupätkillä lähes yhtä hyvin, kuin maastopyörällä, vaikka pääasiallinen käyttöalue onkin sorateillä. Tämä pyörä ei kuitenkaan ole ykkösvalinta nopeatempoiseen soratiekaahailuun, joten se ei varmasti ole kaikkien makuun. Jotkut kutsuvat tällaisia vähän järeämpiä gravel-pyöriä maastopyöräilijöiden graveleiksi. Mutta haluavatko kaikki maastopyöräilijät tosiaan soratieajeluun maastopyörämäisiä ominaisuuksia? Todennäköisesti eivät. Pyörien lukumäärä taloudessa kohtaa yleensä omistushaluista huolimatta käytännön realiteetit. Silloin moni haluaa omistamiensa pyörien selvästi erottuvan toisistaan, jotta niillä kattaisi laajan käyttöalueen. Tältä kulmalta asiaa tarkastellessa ehkä GT Gradea voisi pitääkin maantiepyöräilijän gravel-pyöränä ja maastopyöräilijän kannattaisi tarkastella hieman vauhdikkaampia vaihtoehtoja. Joka tapauksessa pyörä on hyvin monipuolinen ja sillä matka taittuu niin maastossa kuin maanteillä ja työmatkoilla.
GT Grade X:n suositushinta on 4000 €. Se on melko paljon pyydetty pyörästä Apex-tason voimansiirrolla, edullisemman pään kiekoilla ja oman brändin putkiosilla. Runko ja geometria ovat erinomaisia varsin monipuoliseen ajoon, joten GT Grade X tarjoaa hyvän aihion myöhemmille päivityksille. Jos ei joustokeula ja hissitolppa erityisemmin kiinnosta, niin kannattaa ehdottomasti tutustua pyörän jäykkäkeulaiseen edullisempaan versioon Grade Carbon Elite.
Lisätietoja GT Gradesta ja muista GT:n gravel-pyöristä löydät GT:n sivuilta täältä.
Kirjoittanut:
Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.