Giro Blaze ja Xnetic H2O – virtaviivaiset kengät ja vedenpitävät sukat kevätpoluille

Saimme alkutalvesta Kuraläpän testiin Giron virtaviivaiset ja kevyehköt Blaze-talvikengät sekä Xnetic H2O -sukat. Nyt muutaman kuukauden käytön jälkeen on tullut aika tiivistää havainnot tekstimuotoon.

Maastopyöräilyyn suunniteltuja talvikenkiä on nykyisin markkinoilla tarjolla hyvin laaja valikoima eri hintaluokissa ja monilla eri lähestymiskulmilla. Talvikenkien valikoiman ääripäissä ovat kenties kevyet Keski-Euroopan plussakeleihin ja sateisiin suunnitellut kengät ja suorastaan arktisiin olosuhteisiin suunnitellut vaelluskengän tai maiharin tyyliset painavat kengät. Testiin saadut Giro Blaze -talvikengät ovat jotain sieltä väliltä, mutta ne ovat kuitenkin selkeästi leudommille talvikeleille suunnitellut. Samassa paketissa kenkien mukana saimme testiin myös Giron version vedenpitävistä urheilusukista, eli Xnetic H2O:n. Testijakson aikana kävi ilmi niin kengistä kuin sukista, että ne taitavat itse asiassa olla parhaimmillaan syksyn ja kevään vaihteleviin olosuhteisiin. Jatka lukemista, niin saat selville miksi!

Primaloft-eristys ja lupaus soveltuvuudesta pakkaskeleille.

Giro Blaze -talvikengät

Aluksi todettakoon, että minulla on keskimääräistä herkemmin jäätyvät varpaat ja sormet, mikä kannattaa pitää mielessä havaintojani lukiessa. Giro lupaa kengän kylkeen painetulla tekstillä, että Blaze soveltuu Primaloft-vuorauksen ansiosta kylmimmillään -7 celsiusasteen lämpötiloihin. Giron verkkosivuilla pistetään vielä pienen pykälän verran paremmaksi ja luvataan kenkien toimivan kymmeneen pakkasasteeseen asti.  Itselleni nämä kengät olivat selvästi liian kylmät pidempiin lenkkeihin pakkaskeleillä. Jo viiden asteen pakkasessa huomasin, että 30-40 minuuttia oli maksimiaika, minkä pystyin vielä kohtalaisen mukavasti pyöräilemään näillä kengillä. Sen jälkeen varpaat valitettavasti alkoivat jäätymään niin Giron vedenpitävillä Xnetic H2O -sukilla, kuin vähän paksummillakin talviurheilusukilla. Pakkaskeleillä minulla on yleensä omassa käytössä Northwave Himalaya -talvikengät, jotka valmistajan mukaan soveltuvat -25 asteen lämpötiloihin asti. Ne ovat selvästi painavammat ja jähmeämmät, kuin Giro Blaze, mutta myös selvästi lämpimämmät. Testissä olleet Girot ovatkin täysin eri katergorian talvikengät, kuin millä olen viime talvina tottunut ajelemaan. Minun jaloille Giro Blaze vaikuttaakin toimivan parhaiten 0-10 plusasteen kelissä, jolloin kengältä toivotaan suojaa vesiroiskeilta ja kovemmassa vauhdissa kylmältä viimalta. Kenkä toimii tämän takia varmasti myös erinomaisesti syksyn ja kevään märillä gravel-lenkeillä.

Giro Blaze on suunniteltu lukkopolkimilla käytettäväksi, joten tärkeä osa kenkien lämpimyyden arvioinnissa on myös lämmöneristys kengän pohjassa. Siitä minulla ei tullut käytössä juuri mitään moitittavaa. Pohja vaikuttaa tarpeeksi hyvin lämpöeristetyltä talvikengäksi ja klossin kiinnityspiste sisäpohjassa on piilotettu lämpöä eristävän läpän alle. Kengän muutoin ohuehko lämpöeristys vaikeuttaa kenties tämän aspektin arviointia, sillä talvikelillä varpaat jäätyivät muutenkin melko nopeasti. Pohja on lasikuituvahvisteista muovia, joten näissä kengissä ei ole mitään äärimmäisen jäykkää hiilikuitupohjaa. Talvikengissä pehmeämpi ja joustavampi pohja voikin olla parempi vaihtoehto sen monesti ollessa hieman mukavampi. Ainakin omiin polkuajoihini pohja oli tarpeeksi tukeva.

Giro Blaze -kengät kiristetään yhdellä nauhaa pitkin liukuvalla muovisella pikalukolla. Tämä on hyvin tyypillinen toteutus pyöräilyyn suunnitelluissa talvikengissä ehkä siksi, että se on edullinen ja yksinkertainen toteuttaa. Säätövaraa kiristyksen suhteen ei kuitenkaan ole kovin paljoa. Minulle tämä kiristyksen toteutus toimi muutoin varsin hyvin, mutta jalka pääsee liikkumaan hieman epämukavasti kengän sisällä jalkautuessa. Kenkää ei saa hirveän tiukalle kiristettyä, mutta talvikengissä sitä ei yleensä halutakaan, koska se voi haitata jalkojen verenkiertoa. Giro Blaze ei kuitenkaan ole mikään kävelykenkä.

Kengän kiristämisen jälkeen ulkokuori suljetaan vesitiiviiksi teipatulla vetoketjulla. Kengän suuaukko oli huomattavan pieni halkaisijaltaan ja minä sain vetoketjun suljettua vain juuri ja juuri, vaikka välissä oli pelkkä sukka. Housun lahkeen saanee mahtumaan suuaukon sisäpuolelle vain solakampi pyöräilijä. Lahkeet on toki yleensä parempi muutenkin pitää kengän ulkopuolella, jotta vesi ei valu lahkeita pitkin kenkien sisälle.

Kenkien koko oli melko normaali ja hyvin lähellä samaa kokoa, mitä suurin osa pyöräilykengistäni on. Suosittelen aina katsomaan senttikokoja pyöränkenkien kokoja vertaillessa, sillä EU/UK/US-koot vaihtelevat huomattavasti enemmän eri valmistajien välillä. Minulla on tyypillisesti senttikoko talvikengissä 28 cm ja se osui myös näistä kengistä juuri oikein. EU-koko on tällä kengällä 44.

Giro Xnetic H2O -sukat

Giro Xnetic H2O -sukat vakuuttivat talven mittaan märän kelin ominaisuuksillaan. Kengän hörpätessä vettä suosta jalkaan tuli luonnollisesti hyvin kylmä tunne hetkeksi, mutta yllättävän nopeasti Giron sukassa jalka lämpeni taas mukavuusalueelle, vaikka kenkä oli märkä. Näissä sukissa tuntui olevan hieman neopreenisukkien kaltaisia ominaisuuksia, mutta huomattavasti paremmin hengittävässä muodossa. Xnetic H2O -sukat eivät kuitenkaan ole erityisen lämpimät. Myös sukista sanoisin, että ne soveltuvat parhaiten 0-10 plusasteen keleille ja ehkä vähän lämpimämpäänkin kosteaan säähän. Pakkaskeleillä ainakin minun herkät varpaat toivovat hieman paksumpaa sukkaa. Giron virallinen lämpötilasuositus näille sukille onkin 0-7 plusastetta. Xnetic H2O -sukat toimivat mielestäni hyvin myös pikkupakkasilla lämpimämpien talvikenkien kanssa. Nämä sukat ovat myös selvästi neopreenisukkia ohuemmat, joten ne toimivat hyvin myös vähän napakammissa kesäkengissä tarpeen tullen. Sukkien kokoasteikko vaikutti normaalilta, joten suosittelen ottamaan näistä saman kokoiset sukat, kuin mitä tyypillisesti käyttää. Testissä olleet sukat olivat kokoa L, eli Giron kokotaulukon mukaan EU-kokoa 43-45.

Helmi-maaliskuun talvisissa olosuhteissa meinasi hieman varpaat jäätyä.

Yhteenveto

Giro Blaze -kengät on brändätty talvikengiksi, mutta täällä kylmässä Pohjolassa ne soveltuvat selvästi paremmin syksyn ja kevään viileille ja kosteille keleille. Tähän käyttötarkoitukseen nämä kengät sopivat itse asiassa erinomaisesti. Talven pakkaskeleillä varpaat jäätyvät näissä kengissä turhan helposti, joten talvikengäksi kannattaa harkita jotain hieman lämpimämpää kenkää. Kengät toimivat myös erinomaisesti viileän sään gravel-kengiksi ja miksipä ei maantiellekin pyöräilijöille, jotka eivät halua käyttää kengänpäällisiä kesäkenkien päällä. Kenkien suositushinta on n. 230 €, mutta nyt kevään kynnyksellä niitä voi saada tuntuvillakin alennuksilla juuri niille parhaiten soveltuvaan säähän.

Giro Xnetic H2O -sukat olivat myös miellyttävät ja laadukkaan oloiset viileän ja märän kelin sukat. Talvikäytössä ne vaativat ympärilleen melko lämpimät talvikengät, joten myös sukkien paras käyttökohde on syksyn ja kevään kosteat kelit. Sukkien suositushinta on n. 45 €.

Kenkien ominaisuuksista ja yksityiskohdista voit lukea lisää Giron sivuilta tästä linkistä ja sukista tästä linkistä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.