Cannondale Habit LT – moniosaaja trailin ja enduron välimaastossa

Saimme Kuraläppään noin kuukauden ajaksi ajoon Cannondalen pitkäjoustoisen LT-version suositusta trailipyörä Habitista.

Habit on Cannondalen näkemys maastopyörien jokapaikanhöylästä. Tässä trail-kategorian täysjoustossa on vakiona joustoa takana 130 mm ja edessä 140 mm. Kuraläpälle Cannondale toimitti kuitenkin Habitista pitempijoustoisen LT 1 -version (long travel), jossa on takana joustoa 140 mm ja edessä 150 mm. Cannondale kuvaa normaalin ja LT-version eroja sanomalla lyhempijoustoisen version olevan trailipyörä hauskanpitoon ja pitempijoustoisen LT:n olevan ultimaattinen progressiivinen trailipyörä. Jatka lukemista, niin saat selville mitä mieltä me olimme pyörästä monipuolisen käyttöjakson jälkeen!

Pelkistetyn tyylikäs värivalinta. Lisäkannullinen iskari paljastaa kauempaakin, että kyseessä on pitempijoustoinen LT-versio.

Harvinaisen viisaasti valittu osaluettelo

Saadessamme pyörän Kuraläpälle koeajoon totesimme välittömästi siinä olevan poikkeuksellisen järkeviä osavalintoja. Säästöjä on tehty järkevissä paikoissa ja ajokokemuksen kannalta tärkeimpiin osioihin on panostettu. Pyörässä on Sram GX Eagle -voimansiirto, jota voi hyvin pitää Sramin malliston parhaana hinta-laatusuhteeltaan. Lähes sama toimivuus, kuin kalliimmissa osasarjoissa ilman bling blingiä. Jarruiksi on valittu Sram Code R:t. R on Code-malliston edullisin versio, mutta siinäkin piisaa useimmille aivan riittävästi tehoja.

Kiekoissa ja renkaissa on myös tehty järkivalintoja. Habit LT:hen on valittu laadukkaat renkaat ja takanapa, mutta muuten paketissa on menty maltillisilla säästöillä. Renkaiksi pyörään on valittu taakse 2.4″ Maxxis Dissector ja eteen 2.5″ Minion DHF. Molemmat renkaat ovat laadukkaammalla 3C MaxxTerra -kumiseoksella ja EXO+ -vahvikkeilla varustettuja. Napojen kohdalla pyörässä on tehty melko näkymätön mutta suorastaan loistava säästötemppu. Etunavaksi on valittu halpa Formulan perusnapa. Tätä voi pitää todella hyvänä säästökohteena, koska etunapa ei juurikaan kulu käytössä eikä painoerotkaan ole montaa grammaa halvan ja erittäin kalliin välillä. Takanavaksi taas on valittu pomminvarmaksi tunnettu DT Swiss 350 ratchet-vaparilla. Takanapaan kohdistuu maastopyörässä huomattavasti enemmän kuormitusta ja laadukas vapaaratas on tärkeä osa kokonaisuutta. Hienoa säästöä sieltä, missä se ei juurikaan vaikuta kokonaisuuteen ja panostusta sinne, missä sillä on oikeasti merkitystä! Pinnat ovat luotettavat DT Swiss Championit ja vannekehiksi on valikoitunut WTB KOM Trail i30 TCS, mikä vaikuttaa olevan hinta-laatusuhteeltaan hyvä valinta trailipyörään.

Iskunvaimennuksen saralla Habit LT 1:ssä on tehty myös erittäin viisaat valinnat. Molemmista päistä löytyy RockShoxin Select+ -tason iskunvaimennus, joka on lähes täysin sama kuin Ultimate, mutta oletettavasti hankintahinnaltaan selkeästi edullisempi. Periaatteessa ultimate-tason suorituskyky edullisemmin – järkevää!

Hiilikuituinen ohjaustanko on yleensä mielipiteitä jakava osavalinta. Lyhempijoustoisissa maastopyörissä sitä pidetään usein perustellumpana valintana sen tuoman painosäästön ansiosta. Pitempijoustoisissa pyörissä moni on sitä mieltä, että alumiini on parempi valinta ja perusteluna käytetään usein kestävyyttä. Habit LT 1 on varustettu Cannondalen omalla hiilikuituisella SAVE-ohjaustangolla. Tangon kiinnityspisteen halkaisija on 35 mm, leveyttä 780 mm, rise 30 mm, backsweep 8° ja upsweep 5°. Melko tyypilliset riseritangon speksit siis. Poikkeuksellista tässä ohjaustangossa on kuitenkin sen ovaali muotoilu stemmin molemmin puolin. Tämän muotoilun pitäisi tarjota pystysuuntaista joustoa tuoden hieman tavallista enemmän mukavuutta ajoon. Käytännössä ero ei ollut poikkeuksellisen merkittävä, mutta se oli kyllä huomattavissa koeajojakson aikana. Ohjaustanko vaikutti kyllä tuovan hieman lisämukavuutta ohjaamoon, mikä on aina tervetullutta. Ohjaustankoa voi pitää tähän pyörään oivallisena valintana.

Ohjaamossa säästetään usein gripeistä kalliimmissakin pyörissä. Habitin mukana tulleet Fabricin giripit olivat tavallista laadukkaammat ensiasennusgripit. Jos ohjaamosta pitäisi jotain moitittavaa löytää, niin Cannondale DownLow -dropperin vipu ei ole sieltä parhaimmasta päästä.

Fabricin gripit olivat mukavan tuntuiset. Dropperin vipu oli heppoinen, mikä on valitettavan yleistä lähes kaikilla pyörämerkeillä.

Geometria

Habit LT:n geometriaa voi pitää nykyaikaiselle trailipyörälle hyvin tyypillisenä. Chainstay vaihtelee runkokoon mukaan, ohjauskulma on 64,7° ja reach on L-koossa 475 mm. Efektiivinen satulaputken kulma on myös nykyaikaisen jyrkkä 77,1°. Ajossa geometria tuntui tasapainoiselta ja järkevältä kokonaisuudelta. Pyörän päälle istahtaessa mittasuhteet tuntuivat lähes välittömästi luontevilta. Tätä voi pitää melko epätavallisena, kun istahtaa ensimmäisiä kertoja uuden pyörän päälle, jonka geometriaan ei ole vielä tottunut. Tämä olikin positiivinen yllätys.

Habit LT:n geometria.

Ajokäyttäytyminen

Habitissa on perinteinen Horst link -jousitusratkaisu takapäässä. Jousituksen käyttäytymistä voisi kuvailla enemmän trailipyörämäiseksi kuin enduromaiseksi. Polkiessa takapää ei notku pahasti ja polkeminen tuntuu tehokkaalta, vaikka pyörällä onkin painoa. Polkuajossa takajousitus toimii suorastaan loistavasti. Jos Habitilla lähtee ajamaan isompaa alamäkivoittoista ajoa polkusäädöillä huomaa äkkiä, että 150 mm:n Lyrik ja polkemistehokas takapää eivät ole enää tasapainossa. Pyörästä saa kyllä myös alamäkivoittoiseen ajoon sopivamman iskarin säädöillä, mutta kannattaa pitää mielessä, että tämä ei ole täysiverinen enduropyörä.

Perinteinen Horst link on toimiva jousitusratkaisu trailipyörään.

Polkuajossa Habit LT tuntuu mukavan leikkisältä ja helposti hallittavalta olematta kuitenkaan liian kiikkerä. Mikään yksittäinen numero geometriataulukossa ei sitä osoita, mutta jousituksen ja geometrian suhteen Cannondale on onnistunut tekemään Habitista hauskan pyörän. Juuri sellaisen, kuin trailipyörän kuuluukin olla. Kaikissa pyörissä joudutaan tekemään kompromisseja eri osa-alueiden väliltä ja siinä tässä pyörässä on onnistuttu hyvin. Endurossa iskunvaimennuksen suorituskyky meinaa ajoittain loppua kesken ja XC-ajossa pyörä on hieman tahmean tuntuinen, mutta kaikki näiden väliin sijoittuva on juuri sitä missä Habit LT on parhaimmillaan.

Habit – parhaimmillaan kaikessa XC:n ja enduron väliin mahtuvassa.

Yhteenveto

Habit LT on pyörä, jossa on järkevät speksit ja kokonaisuus hallinnassa. Pyörässä ei mikään osa-alue erotu selkeästi olemalla poikkeuksellisen loistava tai huono, mitä voi pitää erittäin onnistuneena asiana – pyörä on erinomaisen tasapainoinen kokonaisuus. Pyörällä ajaessa kuitenkin tuli usein mietittyä, että polkuajossa kevyemmätkin speksit riittäisivät varsin hyvin. Rajummassa alamäkivoittoisessa ajossa taas kaipaisi monesti vähän järeämpää pyörää alleen. Kenelle tämä pyörä siis on tarkoitettu? Sitä voinee pitää hyvänä valintana pyöräilijälle, joka ajaa sekä kevyempää polkuajoa että rajumpaa mäkiajoa ja haluaa selvitä kaikesta yhdellä pyörällä priorisoimatta toista osa-alueista. Jos harrastaminen on selkeästi kallellaan kevyempään polkuajeluun, kannattaa todennäköisesti mieluummin valita lyhempijoustoinen versio Habitista. Jos taas harrastaminen on enemmän kallellaan enduron suuntaan, voi 170 mm joustava Jekyll olla Habit LT:tä viisaampi valinta. Trailipyörä on yleensä kompromissi niin hyvässä kuin pahassa.

 

Lisätietoja Habitista löydät muun muassa Cannondalen sivuilta.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.