Blackburn ajovalot – valoa pimenevään syksyyn

Alkaa olla taas se aika vuodesta, kun ulkona on märkää ja mustaa. Mielessä pyörii ajatus mihin hittoon jemmasin ne ajovalot silloin keväällä, kun pitenevät aurinkoiset päivät tekivät lampuista työttömiä. Kaivan lopulta hyllyltä sieltä tutusta paikasta kaksi Blackburnin ajovaloa, mitkä ovat olleet minulla pitkässä testissä kuluneen vuoden ajan.

Blackburn Dayblazer 1500 etuvalo

Alumiinirunkoinen Dayblazer 1500 -lamppu on varustettu kiinteällä akulla ja se on ladattavissa lampun perässä sijaitsevan Micro-USB -portin kautta. Lampun pakkauksessa tulee mukana lyhyt Micro-USB-latauskaapeli. Dayblazerin Micro-USB -portti on suojattu kumisella läpällä, mikä on valmistajan mukaan vesitiivis (IP67). Kyseisen kotelointiluokituksen mukaan liitin on täysin pölytiivis sekä kestää lyhytaikaisen, noin 30min upotuksen veteen maksimissaan metrin syvyyteen. Kumiläppä vaikuttaa pysyvän paikallaan tiiviisti, mutta upotustestiä en lampulle tehnyt. Se kuitenkin kastui toistuvasti sateisilla maastolenkeillä säilyttäen toimintakuntonsa. Myöskään linssin taakse ei päässyt missään vaiheessa kosteutta. Dayblazer 1500:n myyntihinta on noin 90€.

Dayblazer 1500:n latauspiste löytyy lampun takaa.

Kiinnitys

Dayblazer 1500:n kiinnitys ohjaustankoon tapahtuu kumisella pannalla. Kiinnitys ja irrotus tapahtuu nopeasti eikä vaadi työkaluja. Maastoajossa lamppu ei välttämättä pysy täysin paikallaan pannan avulla vaan se pääsee hieman kääntyilemään ainakin 31.8mm ohjaustangon ympärillä. Gravel- ja maantielenkeillä sekä tavanomaisessa työmatkapyöräilyssä tätä ongelmaa ei ole.

Kuminen panta on mahdollistaa nopean kiinnityksen ja sopii eri paksuisiin tankoihin.

Dayblazerin mukana tulee myös Gopro-kiinnike, mikä oli itselleni erittäin hyödyllinen lisä. Tämä mahdollisti sen, että pystyin hyödyntämään kypärässäni jo valmiiksi olleen tarrakiinnitteisen Gopro-alustan.

Dayblazer 1500 & Gopro-yhteensopiva kiinnike.

Lamppu painaa kiinnikkeineen 150g. Tasapainoisen kiinnityspisteen myötä se ei paina kypärää eteenpäin tai muuten ole häiriöksi ollessaan kiinni kypärässä. Mainittakoon vielä, että Gopro-kiinnitys mahdollistaa vaihtoehtoisen tavan kiinnittää lamppu ohjaustankoon. Tätä en kuitenkaan testannut, koska omasta kameralaukustani puuttuu tankokiinnitysalusta. Gopro-kiinnityksen hyödyntäminen voi näin olla rajoitettu niiltä, joilla ei kyseistä kamerakalustoa oheistuotteineen valmiiksi ole. 

Dayblazer 1500 + Gopro-jalusta + POC Tectal.

Toiminnot ja valoteho

Dayblazer 1500:n virtapainike on sijoitettu lampun päälle, mistä sitä on helppo ohjata. Virtapainike toimii valomoodin valitsimena sekä siinä näkyy akun varaustaso eri värein: vihreä (75-100%), oranssi (25-75%), punainen (<25%). Painikkeen valo indikoi myös akun varaustason lamppua ladatessa. Valomoodeja lampussa on viisi. Näistä kolme on yhtäjaksoisesti palavia ja kaksi vilkkumoodia. 

  • Blitz: 2h, 1500 lumenia
  • High: 3h, 750 lumenia
  • Low: 6h, 400 lumenia
  • Pulse: 10h, 270 lumenia
  • Stobe: 15h,120 lumenia

Testasin akunkeston 1500 lumenin valoteholla ja lamppu sammui muutaman minuutin yli kahden tunnin. Testiympäristön lämpötila oli noin -3°C. Täyteen varaukseen Dayblazer 1500 latautuu noin viidessä tunnissa.

Lampun valovirran arvot on testattu/mitattu ANSI FL1-standardin mukaisesti. Kyseessä on pohjois-amerikkalainen stadardi (American National Standards Institute). Kun mittaukset tehdään standardin vaatimia mittausmenetelmiä noudattaen, saadaan tuloksia, jotka ovat paremmin vertailukelpoisia eri valaisinmerkkien välillä.

irtapainike on helposti löydettävissä jopa hieman paksummat hanskat kädessä.

Lamppu luo pyöreän, kartiomaisen valokeilan. Nopeatempoisessa maastoajossa valokeila voi olla aavistuksen liian kapea lampun ollessa kiinnitettynä tankoon. Dayblazerin ollessa kiinni kypärässä valokeilalla ei ollut niin suurta merkitystä, koska lamppu kääntyy pään mukana. Minulla lamppu on ollut tätä kirjoittaessani käytössä nyt vajaan vuoden (pl. kesäaika). Pimeillä maastolenkeillä lamppu on toiminut muutamaa tankokokeilua lukuunottamatta kypärävalona. Olen käyttänyt lähes poikkeuksetta lampun kahta kirkkainta moodia. Siirtymillä 750 lumenia on riittänyt omaan käyttööni kun taas kovemmassa ajossa syksyn pimeimpinä aikoina olen naksutellut kirkkaimman 1500 lumenin Blitz-moden päälle. Olen huomannut 750 lumenin taas olevan varsin riittävä valoteho lumisessa talviyössä. Talvipoluilla kolmessa tunnissa ehtii ajaa jo ihan hyvän lenkin.

 


 

Dayblazer 125 kolmen ledin voimin.

Blackburn Dayblazer 125 takavalo 

Dayblazer 125 on Blackburnin tehokkain huomiovalo taakse. Se näkyy hyvin autoille myös päivänvalossa ajettavilla maantielenkeillä ja liikenteessä, mikä on omiaan lisäämään pyöräilijän näkyvyyttä ja sitä kautta myös turvallisuutta. Lamppu luo laajan, 270 asteen valokeilan. Samoin kuin Dayblazer 1500, myös Dayblazer 125 on testattu ANSI FL-1 standardin mukaisesti. Dayblazer 1500:n tavoin Dayblazer 125 on varustettu kiinteällä akulla ja on niin ikään ladattavissa Micro-USB -portin kautta. Myyntipakkaukseen kuuluu lyhyt Micro-USB-latauskaapeli, mutta pistotulppa ei sisälly hintaan. Latausporttia suojaa kuminen läppä, mikä mahdollistaa saman IP67-vesitiiviyden kuin edellä esitelty Dayblazer 1500. Varsinaista upotustestiä en tällekään lampulle tehnyt, mutta se on kuitenkin ollut käytössä märissä olosuhteissa ja selvinnyt niistä aina moitteetta. Dayblazer 125 on etuvaloa muutaman kympin edullisempi 59,90€ hinnallaan.

Kiinnitys

Pyörään kiinnitettäessä Dayblazer 125:n sijoituspaikka on satulaputkessa. Kiinnitys tapahtuu kumipannan avulla mikä kierretään satulaputken ympäri ja pyöräytetään lampun sivuissa olevien ”korvien” ympäri. Myyntipakkauksessa lampun mukana tulee kuminen välipala, mikä asetetaan lampun ja satulatolpan väliin. Välipala lisää kitkaa ja näin myös parantaa lampun paikallaanpysyvyyttä satulaputken ympärillä.

Kumipantakiinnitys satulaputken ympäri.

Kumipannan lisäksi Dayblazer 125 tarjoaa vaihtoehtoisen kiinnitystavan lampun takana olevalla metallisella klipsillä. Sovellus jättää käyttäjälleen erilaisia mahdollisuuksia toteutukseen. Itse olen käyttänyt lamppua ensin mainitulla tavalla eli lamppu on ollut gravelpyöräni satulaputkessa kiinni kumipannalla.

Dayblazer 125 voidaan kiinnittää myös reppuun lampun mukana tulevalla klipsillä. Huomaa myös latausportti takakannen yläosassa.

Toiminnot ja valoteho

Dayblazer 125 on takavaloksi hieman joitain kilpailijoitaan kookkaampi, mutta mahdollistaa pitkän käyttöajan yhdellä latauksella. Lampussa on viisi erilaista ajomoodia ja ne on esitelty alla.

Yhtäjaksoisesti palavat:

  • 120 lm (1,6h),
  • 50 lm (3h),

vilkkumoodit:

  • 125 lm (3h),
  • 65 lm (6h),
  • ryhmäajo-moodi (25h).

65 lm vilkkumoodista on tullut itselleni vakiotapa käyttää valoa. Täydellä akulla lenkille lähdettäessä en ole tarvinnut murehtia, että lampun akku loppuu kesken. Lampun kolme lediä tarjoavat riittävästi näkyvyyttä muille tienkäyttäjille.

Ajomoodien valinta tapahtuu lampun ledien yläpuolella sijaitsevasta virtapainikkeesta. Toimintaperiaate on sama kuin Dayblazer 1500:ssa. Käyttötestissä -3°C-asteessa yhtäjaksoisesti palavalla 120 lm valoteholla Dayblazerin akku kesti reilun puolitoista tuntia. Täyteen varaukseen lataaminen kestää noin 3 tuntia.

 

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.