15.4.2025

Cannondalen Moterra-perhe päivittyy kerralla kahdella mallilla: esittelyssä Moterra ja Moterra LT

Tänään julkaistut Moterrat ovat Cannondalen neljännen sukupolven sähköpyöriä. Molemmat ovat hiilikuiturunkoisia ja niistä löytyy Boschin Performance Line CX -moottorit. Yhteisestä mallinimestä huolimatta pyörät kulkevat kuitenkin omia, erilaisia polkujaan.

Moterra-kaksosia yhdistää vankat perusasiat

Molemmat Moterrat saavat avustustehonsa Boschin Performance Linen CX-moottorista. Moottori tuottaa 85Nm vääntömomentin. Cannondalen suunnittelutiimi oli hyvin vähäsanaisia kysyttäessä moottorista. Jos yhtään tulkitsin ilmapiiriä oikein, jotain uutta olisi Boschin suunnalta odotettavissa lähitulevaisuudessa, mutta ainakin toistaiseksi Moterroita liikuttaa edellä mainitun speksin mukainen CX-moottori. Moterrat on varustettu isoilla 800Wh akuilla ja lisävirtaa kaipaaville on vielä saatavilla Boschin 250Wh Power More lisäakku.

Rungoiltaan Moterrat ovat ainoastaan hiilikuituisia. Pyörien etukolmiot ovat samanlaiset ja erot tehdäänkin erilaisilla takahaarukoilla ja komponenteilla. Cannondale julkaisee pyöristä alumiiniset versiot myöhemmin tulevana kesänä. Samalla julkaistaan myös retkeilykäyttöön suunniteltu EQ.

Cannondale Moterra – Kykenevä allrounder

Moterra on 160/150mm joustomatkalla varustettu täysjoustoinen jokapaikan höylä. Pyörä on Cannondalen mukaan hyvinkin alamäkikykyinen, mutta se on myös erittäin kykenevä kiipeäjä ja suunniteltu erityisesti pitkille polkuseikkailuille. Moterran takahaarukka on LT-mallia pidempi sekä siinä on 29-tuumaiset renkaat edessä ja takana. Pidempi takahaarukan on tarkoitus lisätä pyörän vakautta ja takarenkaan pitoa. Sen kinematiikka on suunniteltu ilmaiskarille ideaaliseksi. Teknisin termein takahaarukan leverage ratio eli jousivakio on Moterrassa lineaarisempi läpi joustomatkan. Anti-squat on säädetty idelaaliseksi pienille kiipeämiseen tarkoitetuille vaihteille. Kiipeämistä ja ajomukavuutta on myös optimoitu jyrkentämällä satulaputken kulmaa sekä kasvattamalla rungon stackiä.

Moterra on pitkien ajopäivien sähköpyörä.

Kahdesta nyt julkaistusta pyörästä ainoastaan Moterra on varusteltu Boschin informatiivisella Kiox-näytöllä. Näyttö on sijoitettu stemmin päälle, mistä sitä on Cannondalen mukaan helpoin lukea ajon aikana. Integroidun stemmin alta löytyy myös kiinnike kameralle tai valolle. Stemmistä puheenollen, molemmissa Moterroissa kaapelit on vedetty stemmin alta ohjainlaakerin läpi. Rungosta ei enää löydy läpiviennin mahdollistavia reikiä.

Moterran stemmiin on integrointu kiinnitys Boschin isolle Kiox-näytölle.

Alla on esitelty molempien Moterrojen geometriataulukot rinnakkain. Kuten sanottu, erot syntyvät pelkästään takahaarukasta sekä keulan joustomatkasta. Moterroita on tarjolla neljässä eri koossa. Huomionarvoista geometriataulukossa on chainstayn pituuden muutos runkokokojen välillä. Cannondale pyrkii tällä pitämään pyörien mittasuhteen samankaltaisina eri kokojen välillä.

 

Cannondale Moterra LT – Suunniteltu alamäkeen

Moterra LT, long travel, on lyhenteensä mukaisesti pidempijoustoinen alamäkipainotteiseen ajoon tarkoitettu malli. Se joustaa edestä 170mm ja takaa 165mm. Moterra LT:n takahaarukan kinematiikka on suunniteltu kierrejousi-iskarille, mutta toimii myös ilmaiskarilla.

Moterra LT eli long travel.

Takahaarukan jousivakio on siis Moterra LT:ssä ”normaali”-Moterraa progressiivisempi. LT:n takahaarukka on myös jäykempi ja lyhyempi kuin Moterrassa ja kuten jo kuvista saattoi huomata, LT-malli on saatavilla ainoastaan mullettina eli 29″/27.5″-rengastuksella. Cannondalen mukaan jäykkä ja lyhyt takahaarukka on edelleen hyvin balanssissa pyörän etukolmion kanssa, mutta pyörän paino onnistuttu säilyttämään yhtä suurena kuin edellisessä mallissa. Etukolmio on heidän mukaan suunniteltu niin, ettei kummassakaan mallissa ole tarvinnut tehdä kompromisseja. Moterrat painavat noin 25kg (M-runkokoko).

Kierrejousi-iskaria suosiva Moterra LT on saatavilla ainoastaan mullettina.

Mallit ja hinnat

Moterraa on tarjolla kaksi eri mallia kahdella eri värillä. Mallit on numeroitu 1 ja 2, joista pienin edustaa ns. high end-mallia. Moterran kalliimpi 1-malli tulee maksamaan Suomessa 9299€ ja edullisemman 2-mallin saa 7399 eurolla. Moterra LT:sta on saatavilla ainoastaan yksi malli, jonka hinta asettuu edellä mainittujen väliin 7799 euroon. Tarkemmat osakokoonpanot malleista löydät Cannondalen sivuilta.

 

Moterra Carbon 1, metallic red.
Moterra Carbon 1, matte black.
Moterra Carbon 2, jade.
Moterra Carbon LT 1, black
Moterra Carbon LT 1, tiger shark.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.