Bobin 8 suosikkia vuodelta 2023

Oakley Sutro Lite
Vuosi 2023 alkaa olla taputeltu ja nyt jos joskus on hyvä kelata hieman menneen vuoden parhaita juttuja. Tässä artikkelissa Bob listaa suosikkinsa vuodelta 2023

Specialized Trail Pants

Nämä housut olisin voinut nostaa esiin jo 2021, mutta edelleen ne ovat mieluisimmat housut, joilla olen ajanut. Jo nimen perusteella on ilmeistä, että housut ovat omiaan traililla, mutta ne ovat osoittautuneet erittäin mieluisiksi aina gravelista alamäkiajoon, juoksusta ja hiihdosta puhumattakaan.

Housujen salaisuus on hyvin napakka leikkaus yhdistettynä joustavaan materiaaliin. Vyötäröstä polviin asti housut ovat kohtuullisen väljät, mutta kapenevat siitä alaspäin niin voimakkaasti, että paksunilkkaisella voi tulla hiki housua pukiessaan.

Housut ovat olleet yli 2 vuotta säännöllisessä käytössä ja lisävuosia lienee vielä edessä.

Linkki valmistajan sivuille

 

Patagonia Dirt Roamer -takki

Patagonia ei ole merkkinä varmastikaan kenellekään uusi, mutta maastopyöräilyn kontekstissa se on kuitenkin kohtuullisen tuore. Patagonialla on mallistossaan takki nimeltään Dirt Roamer, joka on noussut omassa takkirankingissani huomattavan korkealle.

Dirt Roamer on hyvin minimalistisen näköinen takki, jossa hengittävyyden ja vedenpitävyyden pyhä liitto on todella hyvällä tasolla. Takki on valmistajan mukaan ”ainoastaan” vettähylkivä, mutta traililenkit reilussakin sateessa ovat onnistuneet mainiosti kropan pysyessä riittävän kuivana. Myöskin tukala olo loistaa poissaolollaan, sillä takin hengittävyys on parempaa kuin muissa ajamissani kuoritakeissa.

Linkki valmistajan sivuille

 

 

Garmin Edge 840 Solar

Kuulun siihen porukkaan, joka haluaa kaiken datan talteen jokaisesta suorituksesta. Viime vuosina rannelaitteet ovat ajaneet hyvin asiansa, sillä maastossa ajaessa näytön vilkuilu on muutenkin hieman rajoitettua. Tälle vuodelle graveleiden tullessa isommin kuvioihin navigointeineen, oli aika siirtyä takaisiin isompiin näyttöihin.

Tänä kesänä julkaistiin Garmin Edge 840 Solar -versioineen ja se herätti oman mielenkiinnon. Edge 840 on kooltaan hyvä kompromissi, jossa näyttö on kuitenkin riittävän kokoinen navigointiin. Laitteen nopeus on nyt myös hyvällä mallilla ja uudelleennavigoinnit onnistuvat muutamassa sekunnissa, jos haluaa tehdä nopeita ja näyttäviä viime hetken liikkeitä. Akun kesto on aurinkolatauksineen niin pitkä, että sillä on tarkoitus ajaa tulevana kesänä vuorokauden mittainen ultrapyöräily ilman lisäakkua. Nyt usean kuukauden käytön jälkeen Edgen käyttöön on niin tottunut, että se tulee otettua suunniteltua useammin mukaan myös maastolenkeille.

Linkki valmistajan sivuille

 

Gravel-pyörät

Vuosi 2023 on ollut eräänlainen paluu vanhoille juurille, sillä maantieaikoina talviharjoittelu koostui vahvasti lumisilla hiekkateillä ajetuista lenkeistä cyclocross-pyörillä. Vettä sai virrata aika pitkään, mutta kuluneena vuonna into droppitangollisiin pyöriin alkoi palautua. Kaipuu hiekkateille juontaa juurensa Ukkohallan endurokisan reissusta, jonne tuli ajettua 400km nimenomaan hiekkateitä pitkin. Olkoonkin, että silloin oli välineenä hidas enduropyörä kantamuksineen.

Ajaminen on itselleni lähestulkoon aina nautiskelun lisäksi myös liikuntasuorite, jonka avulla yritän parantaa fyysistä kuntoani arjen pyörityksen puitteissa. Hiekkateillä ajo tarjoaa hyvää harjoituksellista vastapainoa maastossa ajamiselle. Maastossa suoritettavat treenit on maastonmuotojen ja alustan vuoksi hyvin vaihtelevia ja siten tehoja on vaikeampi kontrolloida. Hiekkateillä on mahdollista ajaa tasaisella ja halutulla teholla siten, että veto ja paine lihaksissa säilyy.

Nykyään gravel-pyörät ovat upeita laitteita ja niiden tarjoama rullaavuuden ja keveyden yhdistelmä on tajunnan räjäyttävä kokemus. Etenkin tavoitteellisesti ajaville maastopyöräilijöille suosittelen gravelia hyvänä treenimuotona.

 

 

Roval Control Carbon SL 29

Pyörän keventely

Taas yksi vanha suola ilmestyi kuvioihin, sillä vuosi 2023 siirsi keittiövaa’an keittiöstä takaisin pyörävarastoon. Monta vuotta meni ilman pyörän painonhallintaongelmia, mutta alkukesästä hetken mielijohteesta hommatut Roval Control Carbon SL -kiekot ”aukaisivat” vanhat haavat ja keventely alkoi taas kiinnostaa. Myönnän heti, että tästä touhusta järki on kaukana, mutta siitä huolimatta en voi kieltää sen tuovan jännää mielihyvää. Itse ajelin menneenä vuonna maastoajoista noin 90% traililla ja siellä kevyen pyörän mukanaan tuoma reaktiivisuus ja herkkyys on ihanaa.

Kiekot ovat merkkittävä kevennyskohde, mutta lisäisin listalle ehdottomasti myös renkaat. Nykyään myytävät xc-renkaat ovat yhä vahvempia ja kestävät hämmästyttävän hyvin teknistä sekä vauhdikasta maastoajoa. Kevennellä voi lähes tulkoon jokaisesta pyörän osasta, mutta hyöty voi jäädä marginaaliseksi. Aikoinaan sääntönä pidin, että jos euron panostuksella säästää gramman, niin silloin diili on riittävän hyvä. En ole niin vakuuttunut enää tuosta säännöstä, mutta joka tapauksessa suosittelen kokeilemaan kevyitä kiekkoja ja renkaita. Kuten moni tietää, niin pyörivät massat ovat ne ratkaisevimmat grammojensäästökohteet.

 

 

Oakley Sutro Lite

Mitä isompi, sen parempi. Tämä tuntuu olevan trendi myös ajolaseissa. Itse olen vannonut Oakley Radareiden nimeen jo vuodesta 2006 alkaen, vaikkakin ensimmäiset Radarien rahat menivät oppirahoina ebayn huijarimyyjälle, joka ei niitä koskaan lähettänyt. Ne olisivatkin olleet Lance Armstrong editionit, joita ei varmaan nykypäivänä katsottaisi kovin hyvällä. Joka tapauksessa vuosia on kulunut ja Radarit ovat eri versioineen pysyneet suosikkeina.

Tänä vuonna tilanne viimein muuttui, sillä käyttötuntien perusteella Sutro Litet veivät paalupaikan. Sutro Litet ovat Oakleyn nykymallistossa itselleni mieluisin mallin suojaavuuden, keveyden ja istuvuuden suhteen. Linssien suuri pinta-ala ei ole osoittautunut negatiiviseksi missään mielessä. Niihin on jo niin tottunut, että Radarit alkavat tuntua liian pieniltä ja suojaamattomilta. Oakley on naulannut vuosi toisensa jälkeen lasien ulkonäön uskomattoman hyvin. Lasit ovat yksinkertaisen tyylikkäät ja tarjolla on linssivaihtoehtoja jokaisen tarpeille. Pientä kopioinnin makua on ollut alalla havaittavissa, joten jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin moni pienempi valmistaja ottaa Sutro Liteistä kopin ja alkaa valmistaa _epäilyttävän_ saman näköisiä laseja.

Linkki valmistajan sivuille

 

 

Exposure MaXx-D ajovalo

Tämä talvi on ollut onneksi  runsasluminen, jolloin kaikista tehokkaimpia valoja ei välttämättä ole tarvinnut. Tehokas valo on silti listallani aina korkealla, sillä hyvä näkyvyys on mukavuustekijän lisäksi myös turvallisuustekijä. Kaikista mieluisin käyttämäni valo on ollut heittämällä Exposure MaXx-D. Exposuren valoissa ominaista ja yhteistä on sisäänrakennettu akku, joka vähentää johtojen kanssa pelailua. MaXx-D on suunniteltu tankovaloksi, sillä se on kooltaan hieman kypärävaloja isompi. Valossa on potkua jopa 4600 lumenen verran ja akku on kestoltaan omiin lenkkeihini riittävä.

Syy miksi erityisesti tykkään valosta on sen Reflex-moodi, joka säätelee valon voimakkuutta automaattisesti kiihtyvyysantureiden ja gyron avulla. Lamppu osaa siis säännöstellä valotehoa sen mukaan, että mikä on vauhti tai alustan kaltevuus. Eli yksinkertaisuudessaan alamäkeen hypätessä valoa on automaattisesti ylämäkeä enemmän. Näin ollen olen välttynyt turhalta valomoodien vaihteluilta ja pystynyt keskittymään itse ajamiseen. Lamppu on arvokas investointi ja erityisesti siitä syystä voin suositella Exposurea. Myös toistakymmentä vuotta vanhoihin valoihin löytyy yhä tukea ja varaosia.

Linkki valmistajan sivuille

 

 

Galfer Shark -jarrulevyt

Jarrulevyt kuulostavat niin yksinkertaiselta asialta, että voi tuntua hassulta edes nostaa niitä erikseen esille. Nostan tietenkin! Tälle kesälle vaihdoin Galferin Shark -jarrulevyt pyörään Galferin punaisten ja vihreiden jarrupalojen kera. Shark-mallisten levyjen hain hampaita imitoiva muotoilu viilentää levyä paremmin pitäen myös palat  viileämpinä, josta on todelllista etua etenkin enduro- ja alamäkihommissa. Levyt toimivat äänettömästi niin kuivalla kuin märällä ajettaessa. Hyvä oivallus on myös integroitu paikka sähköpyörän nopeussensorin magneetille. Lisäksi ne näyttävät tosi cooleilta!

Linkki valmistajan sivuille

 

 

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.