Täysjousitettu gravel-pyörä – Specialized Diverge STR Expert

Tällä kertaa Kuraläpän testissä on vuorossa todellinen sorateiden herkku Specialized Diverge STR Expert. Erikoisen pyörästä tekee siitä löytyvä täysjousitus, joka ei ole kovinkaan yleinen gravel-pyörissä. Specialized on hoitanut homman kaiken lisäksi aivan omalla tavallaan.

Specialized on tullut tunnetuksi menevistä ja nopeista pyöristään. Niin on myös tällä kertaa, sillä Diverge STR Expert on selkeästikin nopeampaan ajoon tehty gravel-pyörä jolla kelpaa tykitellä pitkiäkin matkoja vauhdikkaasti. Pyörä on hieno yhdistelmä keveyttä ja vakautta. Käsiteltävyydeltään se on mukavan kevyt ja herkkäkin, mutta etenee kuitenkin kuin juna eikä vikuroi ylimääräisiä. Pyörä tottelee kuskin käskyjä ja toiveita johdonmukaisesti kaikissa tilanteissa. Ainakaan noin 400 km testikilometrin aikana ei tullut yhtäkään yllättävää tai ikävää tilannetta vastaan.

Vaikka Diverge onkin suunniteltu syömään kilometrejä hiekkateillä, niin sillä pärjää varsin kelvollisesti myös poluilla. Helpoimpia metsäpolkuja sillä ajaa ilokseen ja teknisemmilläkin poluilla pärjää tarvittaessa.

Pyörästä löytyy kiinnityspisteitä myös keulasta eli tämän voi valjastaa vaivatta halutessaan retkikäyttöönkin, joskin niihin hommiin löytyy sopivampiakin vaihtoehtoja.

Testipyörä oli lainassa Lahden Polkupyörähuollolta. Pyörän osat eivät vastaa vakiokokoonpanoa.

Täysjousitettu gravel-pyörä

Kyseisen pyörän huomiota herättävin asia lienee molemmista päistä löytyvät jousitukset. Ajatus täysjousitetusta gravel-pyörästä saattaa kuulostaa äkkiseltään erikoiselta ja turhaltakin. Vaan Specialized päättikin jousittaa kuskin, eikä pyörää. Specialized Diverge STR runko tarjoaa molempiin päihin Future Shock nimeä kantavan jousituksen. Kuten jo todettua, niin kyse ei ole perinteisestä jousituksesta, vaan jousitettuina ovat satula- ja ohjainputket. Takapäässä joustoa on 30 mm ja edessä 20 mm. Molempien jäykkyyttä pystyy säätämään helposti ajon aikanakin omien mieltymysten mukaan. Takapään kolmiportainen säätö tapahtuu yläputken takaosassa sijaitsevasta namiskasta ja etupäätä säädetään ohjainputken päässä olevasta kierrettävästä säätimestä. Elopainoni huiteli testihetkellä jossain 90 kilon tietämillä ja pidin takapään jäykimmässä asennossa.

Takajousitusta voi säätää helposti myös ajon aikana.

Hydraulinen takajousitussysteemi on suunniteltu pitkäikäiseksi ja on siten huoltovapaa. Etupäätä saatoin säätää ajon aikanakin löysemmäksi. Ajotuntuma tuntui ihan alkuun hiukan erikoiselta ja notkuvalta, sillä takajousitus toimii siten, että satulaputki ja siten myös satula liikkuvat taaksepäin. Kyse ei toki ole suuresta liikkeestä, mutta se ikään kuin pidensi ohjaamoa joustaessaan. Tuohon tottui todella nopeasti ja itse ihastuin jousitukseen varsin pian. Kärsin kesän aikana pahoistakin selkäkivuista ja olinkin iloinen, että sain Divergen ajettavakseni. Takapään jousitus vähentää selkään kohdistuvaa iskutusta ja tekee ajamisesta mukavampaa. Jousituksen ansiosta koin, että uskalsin ja pystyin ajamaan paremmin kipeän selkäni kanssa.

Myös etujousitusta voi säätää ajaessa. Yläputkesta löytyy kiinnikkeet laukulle.

Itse koin kuitenkin etupään jousituksen tärkeämmäksi ja merkityksellisemmäksi. Se vähentää huomattavasti käsiin kohdistuvaa tärinää, ja siten auttaa ja pehmentää menoa. Varsinkin pidemmillä lenkeillä sen suomalla mukavuudella on iso merkitys jaksamiseen ja siten voinkin suositella jousitettua etupäätä erityisesti pidempiä matkoja sorateillä ajaville.

Parasta kaikessa on se, että runko on täysin jäykkä. Jousitus ei siis vaikuta mitenkään voimansiirtoon ja voiman välittymiseen jaloista kampien kautta tien pintaan, vaan pyörä kiihtyy todella kevyesti. Sillä on myös helppo ylläpitää haluttua matkanopeutta ja nousutkin hoituvat jouhevasti.

Ulkonäön merkitystä ei voi väheksyä koskaan polkupyörien kohdalla. Vaikka sillä ei olekaan ajamisen ja pyörän toiminnan kannalta mitään väliä, niin itselleni se vaikuttaa paljonkin fiilikseen mikä ajaessa on. Omaan silmään Diverge STR Expert näyttää todella hyvältä ja kauniilta. Takajousituksen elementit on mielestäni hienon ja mielenkiintoisen näköinen tekninen yksityiskohta joka kruunaa kokonaisuuden.

Erilaisuudestaan huolimatta, pyörä on sulavalinjainen.

Laatuosia

Testipyörä oli varusteltu osittain pykälää paremmilla osilla ja tuosta syystä en käy sen enempää läpi kokemuksiani vaihteista, jarruista ja renkaista. Pyörän alkuperäinen osasarja ja renkaat ovat myös varsin laadukkaat ja kerron niistä seuraavassa.

Hiilikuiturungosta löytyy monista maastopyöristä tuttu SWAT-box, eli patonkilaatikko, jonka soisi löytyvän jokaisesta gravelistakin. Sen uumeniin on todella hyvä ja kätevä laittaa tarvittavat työkalut ja tykötarpeet.

Patonkilaatikko on hieno keksintö.

Myös kiekot ja satulatolppa ovat hiilikuitua. Kiekkoina ovat Roval Terra C:t 25 mm leveinä ja 32 mm korkeina, DT Swissin 370 navoilla varustettuna. Ensiasennusrenkaina ovat Spessun omat Tracer Pro 2BR:t 700×42 mm. Satulatolppa on S-Worksin hiilikuituinen 20 mm offsetilla. Satula kiinnitetään alumiinisella clampilla jonka kiristys hoituu yhdellä ruuvilla. Koskaan ei ole ollut satulan säätäminen yhtä helppoa, kuin tuon kanssa. Toisaalta pari kertaa kävi niin, että satula pääsi notkahtamaan etukenoon ajon aikana. Eli kiristysmomentin kanssa saa olla tarkkana.

Power Expert satulassa on hiilikuidulla vahvistettu runko ja titaaniset kiskot. Omaan takalistoon satula istui todella hyvin eikä se aiheuttanut puutumista pidemmälläkään matkalla.

Satulan säätäminen onnistuu yhdellä ruuvilla.

Stemmi ja ohjaustanko ovat alumiinia ja tanko on varustettu 103 mm dropilla, 70 mm reachilla, flaren ollessa 12 astetta. Tarjoten siten leveän ja vakaan ajoasennon alaotteella ajettaessa.

Vaihteet ovat sähköiset ja takavaihtajana on Sramin GX Eagle AXS Rivalin kahvoilla ja kammilla. Myös jarrut ovat samaa osasarjaa. Voimansiirto on nykytyylin mukaisesti 1×12 ja takapakkana on Sramin NX Eagle 11-50t. Tuolla 50 piikkisellä takarattaalla  ja 40 piikkisellä eturattaalla pyörä kipuaa vaikka mihin, kunhan vaan pitoa, taitoa ja voimaa riittää.

Tällä kokoonpanolla valmistaja ilmoittaa pyörän painoksi 9,93 kg 56 kokoiselle pyörälle. Mikä on hitusen enemmän, kuin kilpailijoilla tämän luokan pyörissä. Painoero selittyy jousituksella, takapään jousituksesta tulee lisäpainoa 400g. Mutta se mikä painossa hävitään, voitetaan takaisin lisääntyneenä mukavuutena.

Kaapelit kulkevat luonnollisesti rungon sisällä.

Specialized on panostanut hienosti myös rengastilaan ja alle meneekin 700c koossa 47 mm rengas ja 650b kokoisena 2.1 tuumainen rengas. Itselleni tuolla on aika iso merkitys ja noin suuri rengastila tarjoaa lukemattomia vaihtoehtoja hyvälle rengastukselle. Varsinkin Suomen oloissa talviajoa ajatellen nastarenkaiden kannalta tuo on todella tärkeä asia.

Laatu maksaa

Paremman luokan gravel-pyörät eivät ole ihan sieltä halvimmasta päästä, eikä Diverge STR Expert tee poikkeusta siinä suhteessa. Vuoden 2023 pyörän suositushinta oli 8000 euron kieppeillä ja vuodelle 2024 hintaa on saatu hilattua varsin mukavasti alaspäin, hintalapun näyttäessä 7400 euroa.

Se on iso raha gravel-pyörästä, joskin rahoille saa kyllä vastinetta. Itse ottaisin tämän pyörän milloin vain omaan käyttööni. Mutta jos olisin ostamassa gravelia, niin joutuisin miettimään, että onko takajousitus sen tuoman lisähinnan arvoinen. Ilman takajousitusta oleva Diverge Expert Carbon maksaa samoilla osilla 6700 euroa eli takajousituksen hinnaksi tulee 700e.

Itselleni se ei ole niin välttämätön ominaisuus ja niin mukava kuin se olikin, niin luultavasti päätyisin kuitenkin takajousittamattomaan pikkusisarukseen. Meillä kaikilla on kuitenkin omat preferenssimme ja arvostamme pyöräilyssäkin eri asioita. Kuten jo edellä totesin, niin takajousitus lisää kiistatta mukavuutta ja siten myös jaksamista. Jos siis ajat pitkiä päivämatkoja tai pidempiä reissuja soralla, niin Diverge STR Expert saattaisi olla juuri oikea pyörä sinulle.

Lisää tietoa pyörästä valmistajan sivuilta.

Lahden Polkupyöröhuolto

 

Kirjoittanut:

Jouni Tsutsunen

Jouni on varsinainen hiekkateiden valloittaja, joka mielellään innostaa muitakin pyöräilijöitä kokemaan gravel -pyörien hienouden. Vapaa-ajallaan Jouni ajaa sujuvasti sorateiden lisäksi myös maastossa, joten kokemusta on monenlaisesta pyöräilystä ja pyörätyypistä. Kuraläpän porukassa Jouni keskittyy lähinnä gravelpyöriin, luotsaten myös Soraläpän podcastia. Kaksipyöräisten lisäksi sydän sykkii Opeleille, musiikille ja elokuville.